Den stora anledningen till ändrade relationer mellan kyrkan och staten var att kyrkan skulle vara mindre partipolitisk. Man menar att kyrkan hade sina angelägenheter och staten sina. Men så här står det i inledningen i en av Kyrkans Tidnings artiklar:
"Kyrkovalet viktigt för de stora partierna
Nu startar Kyrkans Tidnings valbevakning. Vi har ringt runt till nomineringsgrupperna i kyrkomötet för att stämma av de viktigaste frågorna. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna ställer med partiapparaten i ryggen upp i höstens kyrkoval. Tillsammans har de över 60 procent av kyrkomötets platser."
Nu startar Kyrkans Tidnings valbevakning. Vi har ringt runt till nomineringsgrupperna i kyrkomötet för att stämma av de viktigaste frågorna. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna ställer med partiapparaten i ryggen upp i höstens kyrkoval. Tillsammans har de över 60 procent av kyrkomötets platser."
Hela artikeln finner du på:
De olika beteckningar stämmer väl med olika kända partier och följaktligen kan man inte anse att det blivit mindre partipolitik, snarare känns det som om det blivit mer de senare åren. Personligen har jag svårt att få in Jesus i ett speciellt parti. Men likväl måste de olika partierna hävda detta för att värva röster och för att särskilja sig från varandra.
Samtidigt vet jag i dagsläget inte hur man skall ersätta dagens demokratiska beslutsgång med något bättre. Det enda och kanske mer naturliga skulle vara att ha en slags kyrkstämma, där de som går i kyrkan också fick bestämma. Idag kan det ju, åtminstone i teorin, bli så att de som inte går i kyrkan bestämmer hur de som regelbundet går i kyrkan skall fira sin gudstjänst. Argumenten som lyfts fram är att vi skall passa oss för en elitkyrka.
Joachim - som inte vill ha en alltför stor och tung valapparat
1 kommentar:
Det finns väl i många församlingar en "fria listan", där personer med intresse och engagemang för kyrkans arbete ställer upp, utan att ange någon partipolitisk knytning.
Jag är inte så väl insatt i hur detta fungerar i praktiken, men det låter ju vettigt.
Måste vara lättare att komma med förslag och fatta beslut för kyrkans arbete om man inte är styrd och ibland "bakbunden", av ett partis grundläggande åsikter.
Jag har en nära bekant som är med i kyrkofullmäktie/kyrkorådet i en annan del av landet, som där representerar sitt parti. Denna person deklarerar helt öppet att hon inte är troende.
Då är det ju uppenbart att det du säger att "de som inte går i kyrkan bestämmer.......gudstjänst" stämmer även i praktiken.
Nog känns det fel.
Skicka en kommentar