Här kommer, enligt önskemål, den text som jag skrev i församlingstidningen "Kyrkfönstret".
Vem är min nästa?
Har under längre tid varit sjukskriven.
När man är svag och i behov av vård, kommer funderingen om vem som är ens
egentliga nästa. Är det de som ger finast blommor eller ber flest böner? Är det
de som ringer eller skickar brev och sms? Är det de som annars inte hör av sig
och som plötsligt engagerar sig? Det här har jag funderat en del över och
samtidigt vänt på resonemanget, vems nästa är jag?
Tänker mycket på Jesu berättelse om mannen som blir
nedslagen på vägen till Jeriko. När man ligger där så blir ens nästa den som
man på ett eller annat sätt tar emot hjälp ifrån. Allt är beroende på vems
perspektiv man utgår ifrån!
Det vi
människor har gemensamt, oavsett om vi bor i Sverige, Afrika eller
någon annanstans, är att när vi drabbas av sjukdom, svaghet och utsatthet är vi
beroende av någon som kan lyfta oss och bära våra bördor.
I vårt samhälle är det nästan fult att vara svag
och vi vill gärna klara oss själva och inte vara beroende av någon annan. Det
gör att kärleken mellan oss inte får den möjlighet att växa som den annars
kunde göra. Att säga tack och ta emot hjälp är inte fult. Att få ge och offra
något av sitt eget gör att man själv också växer som människa. Men att tro sig
alltid vara stark är en illusion och det undergräver sunda kärleksfulla relationer.
Att vara människa i kristen mening är att vara beroende av både Gud och andra.
Och då behöver man erkänna sin svaghet.
I mitt fall, med en njuroperation, blir det så
uppenbart hur beroende jag är av andra. Man blir tacksam ända in i hjärteroten
och naturligtvis funderar man omedelbart på hur man skall kunna gengälda allt
gott. Men här finns också en sanning; det handlar inte alltid om att ge
tillbaks utan att ge vidare till den man möter. Sann kärlek kräver inte
gentjänst utan önskar förvandling.
Att ta
emot i livet för att kunna ge vidare, är nog bland det viktigaste
som kan ske i en lärjunges liv och i församlingen. Mission, evangelisation och
diakoni handlar om att ta ansvar för det man själv först har fått, för att
sedan räcka vidare till den som behöver.
Individualismen, och dess tvilling egoismen,
hindrar ett sunt utflöde och till slut blir det lika unket som ett
stillastående vattendrag. Man ser kanske inte alltid ansiktet på sin nästa men
man kan i sitt eget hjärta ana vad som är rätt. I sin undervisning visar Jesus
oss hur viktigt det är att ge.
Så djupast handlar ”att vara en nästa” både om att ge och ta
emot. Att vara beroende av varandra! Gud älskar en givare, men säger också att
vi skall ta emot som ett barn! Ta hand om din nästa och låt dig bli
omhändertagen!
1 kommentar:
När jag läser det du skriver om vem som är min nästa och "vems nästa är jag"?, så är det intressant och jag kommer också att tänka på vad Jesus säger i "Människosonens dom", Matt 25:31 och framåt.
För mig är ju min nästa mina medmänniskor, egentligen alla. Samtidigt är ju jag en väldig massa andra människors nästa. Hur man ser på det beror väl på i vilken livssituation man befinner sig i för tillfället och den kan ju variera väldigt. Kanske också på hur beroende av andra jag för tillfället är.
I Matt 25:31 handlar det ju om Människosonens dom och vad jag har gjort eller inte gjort mot "de minsta".
Jag tror att man ofta läser den, som att jag själv inte tillhör de minsta, utan känner mig utpekad som den som blir rannsakad, vad jag gjort eller inte gjort för "de minsta".
Det känns väl i och för sig helt rätt att läsa det så och är kanske meningen i första hand, men även där kan det ju faktiskt vara så att ibland är det jag som är "de minsta" och är i behov av att någon/några gör något för mig.
Det handlar om att min roll som både "nästa" och "minsta" är olika beroende på var och i vilket tillstånd jag befinner mig. Det kan ju variera oerhört fort, beroende på i vilken situation jag befinner mig i.
Att inse det kan både vara smärtsamt och trösterikt, beroende på min aktuella situation och kanske lite beroende på hur jag väljer att se min situation ibland.
Skicka en kommentar